Kenéstechnikai kisokos IV. Amit a motorolajokról tudni érdemes

Az előző részekben szó esett a folyási jellemzőkről, az alapolajokról és teljesítményadalékokról, illetve a kétüteműek kenését is összefoglaltuk. Most visszatérünk a 4-ütemű motorok kenőanyagaihoz, és a motorikus teljesítőképességről összegezzük ismereteinket.

Röviden a teljesítményszintekről

A motor és segédberendezései, illetve a hajtáslánc motorolaj kenésű elemei által támasztott követelményekkel szembeni megfelelőség szabványos megfogalmazása a különböző teljesítményszintek alapja. 
A motorolajok teljesítményszint szerinti osztályozása nemzetközileg elfogadott szabványrendszerekre épül, amelyeket géplaboratóriumi körülmények között végrehajtott fékpadi motorvizsgálatok és kiegészítő olajlaboratóriumi vizsgálatok alapján állapítják meg akkreditált intézmények.
A motorfékpadi vizsgálatok jól modellezik, hogy a motorolaj milyen szinten képes megoldani a motor védelmét a legintenzívebb igénybevételekkel szemben. A motorfékpadok több évtizedes fejlesztésének eredménye, hogy a magas teljesítményszintűnek minősített termékek képesek a gyakorlatban minden követelménynek egyidejűleg megfelelni.
Mivel a teljesítményszintek meghatározása a gyártótól függetlenül történik, ezért a – dokumentálható - motorolaj teljesítményszint egyben objektív műszaki értékmérője a kenőanyagnak.

A helyzetet némileg nehezíti, hogy a JASO teljesítményszintek kivételével, a motorfékpadok nem motorkerékpár igénybevételeket modelleznek, így bizonyos paraméterek, mint például a koromkezelő képesség és az energiahatékonysági jellemzők igen hangsúlyos szerepet kapnak az értékelésben. Ezek a tulajdonságok pedig vagy irrelevánsak, vagy ellentétes értelműek lehetnek a 4-ütemű motorkerékpárok motorolaj követelményeivel. Például a nagyfokú koromkezelő képesség nem értelmezhető, mivel a teljes csereciklus során képződő korommennyiség nem éri el a tizedszázalékos nagyságrendet.
Az energiatakarékos motorolaj ma alapvetően azt jelenti, hogy a viszkozitási fokozat például SAE 0W-30, 5W-20, vagy 5W-30, amelyek motorkerékpár üzemre kifejezetten alkalmatlanok, mivel magasabb motorhőmérsékleten az alacsony viszkozitás miatt kenési elégtelenséget okoznak. Az ilyen „Energy Conserving” típusú olajok legtöbbször belső súrlódáscsökkentő adalékokat is tartalmaznak, amelyek nem teszik lehetővé a hatékony nyomatékátvitelt egy olajos tengelykapcsolóban.

API, azaz az amerikai járműgyártók által elfogadott motorolaj teljesítményszintek

API: American Petroleum Institute - Amerikai Kőolajipari Intézet.
1947 óta működik az API teljesítményrendszer, amely az üzemmód szerint benzines és úgynevezett „Heavy Duty Diesel” kategóriát különböztet meg. Sajnos a benzines kategória itt sem tükrözi maradéktalanul a mi elvárásainkat, mivel leginkább a 3 és 5 liter közötti hengertérfogatú, hosszúlöketű, fajlagosan alacsony hőmérsékletű motorokra lett kialakítva. Ennek ellenére ez terjedt el a motorkerékpár szervizelőírásokban, és némi korlátozással valóban jól használható rendszer számunkra.

Megjegyzés:
Az API SJ és SL motoros szempontból azonos értékűek, néhány SL olaj csak kifejezetten gépjárművekhez javasolt.
API SH: a korábban megszerzett minősítés feltüntethető. Léteznek olyan motorkerékpár szempontból csúcstermékek, amelyek gépjármű oldalról „csak” SH besorolásúak. Ez abból adódik, hogy a fékpadi mérések más műszaki követelményekre helyeznek hangsúlyt.
Az API honlapján elérhetőek és ellenőrizhetők az egyes gyártók adott termékre vonatkozó (hivatalosan teljesített) teljesítményszintjei.
A csomagoláson feltüntethető API „Starburst” arra utal, hogy az olajgyártó jogosult a teljesítményszint deklarálásra, azaz a teszteken túl nem felejtette el a gyártott mennyiséggel arányos liszensz-díjat sem befizetni.

Japanese Automotive Standars Organization (JASO)

A JASO a jelenleg egyetlen motorkerékpár motor fékpadi vizsgálatokra épülő teljesítményrendszer. Sajnos a bevezetését követően nem fejlődött tovább, így ma már nincs kitüntetett szerepe. Két kategóriát különböztetünk meg:

JASO MA – magas súrlódási együtthatójú motorolaj, olajos tengelykapcsolóval és anélkül szerelt motorokhoz. Korszerű kategória, szigorított dugattyúvédelmi követelményekkel.

JASO MB – csökkentett súrlódási együtthatójú motorolaj, kereskedelmi forgalomban általában nem elérhető.

A JASO MB motorolajok alapvetően versenycélra fejlesztett, szintetikus alapon gyártott és gyakran egyfokokozatú (pl.SAE 60-as) motorolajok. Nem használhatók számos nedves tengelykapcsolóval szerelt motorkerékpár típusnál.

Reméljük rövid sorozatunkkal közelebb hoztuk a motorolajok világát, és a gyakorlatban is alkalmazható ismereteket tudtunk nyújtani a téma iránt érdeklődők számára.